Zawód – adwokat

Na elektrycznej hulajnodze maksymalnie 25 km/h? Tak proponuje minister infrastruktury

&lt![CDATA[

„Musimy zadbać o to, żeby korzystanie z elektrycznych urządzeń transportu osobistego (UTO) było bezpieczne – mówił w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. „Musi zostać ograniczona prędkość osobistych elektrycznych urządzeń transportu osobistego. To nie tylko hulajnogi, ale i inne urządzenia, które stają się coraz bardziej popularne” – dodał.

„Chciałabym, żeby było to maksymalnie 25 km/h” – sprecyzował Adamczyk. Zaznaczył, że nie jest przewidywany obowiązek rejestracji i opłat za elektryczne urządzenia transportu osobistego.

„Jeżeli zakładamy, że hulajnogi elektryczne są traktowane tak jak rowery, nie wprowadzimy obowiązku rejestracyjnego i opłat dla rowerów, więc nie ma tutaj – moim zdaniem – potrzeby, aby wprowadzać takie obowiązki dla hulajnóg elektrycznych” – wskazał.

Adamczyk mówił, że Polska przygotowując przepisy odnosi się do dyskusji i przemyśleń z innych państw europejskich. Jak mówił, stosowne regulacje ma np. Holandia. „Staramy się, żeby nasze uregulowania były podobne (do tych w innych krajach – PAP), ale przede wszystkim chodzi o to, żeby dawały one poczucie bezpieczeństwa” – podkreślił.

Minister powiedział, że pracując nad projektem ustawy resort „chce wykorzystać uwagi, wnioski i propozycje” wszystkich tych, którzy wezmą udział dyskusji nad nią.

Poinformował też, że ministerstwo rozważa przygotowanie przepisów dotyczących melexów, ale byłby to inny odrębny projekt. „Chcielibyśmy ten problem rozwiązać, ale nie w tej samej ustawie” – dodał.

Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą np. hulajnóg elektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi, którzy powinni korzystać z chodników.

Niedawno rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś mówił PAP, że ministerstwo chce uregulować zasady korzystania z dróg publicznych przez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami. Zapowiadał wówczas, że gotowy projekt nowelizacji ma pojawić się w II kwartale br.

„Ze wglądu na rosnącą popularność oraz dostępność urządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ich udział w ruchu drogowym, a także ze względu na to, że korzystanie z tych urządzeń budzi wątpliwości w zakresie zgodności z prawem, regulacje dotyczące wskazanych wyżej urządzeń będą przedmiotem odrębnej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym” – tłumaczył rzecznik. Wskazywał, że ministerstwo dostrzega potrzebę uregulowania zasad korzystania z dróg publicznych przez osoby poruszające się przy użyciu urządzeń transportu osobistego oraz wymagań dla tych urządzeń.

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz sugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodników na ścieżki rowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wieku użytkownika. „Co do hulajnóg, to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowę z ministrem Adamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająć się tym problemem” – mówiła.

Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisów zezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawała w połowie maja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brak wytycznych skłonił rząd do otwarcia największego przeglądu obowiązujących norm prawnych, z których część sięga 1835 r.

]]
Source: Gazeta prawna

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes