Zawód – adwokat

Adamczyk: Elektryczne hulajnogi będą traktowane jak pojazdy

&lt![CDATA[

„Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu to będzie ten czas, kiedy będziemy starali się wpisać projekt ustawy (o hulajnogach – PAP) do prac
rządu” – powiedział dziennikarzom minister. „Mam nadzieję procedować
ten projekt zgodnie z procedurą legislacyjną. Projekt jest praktycznie
gotowy” – dodał.

„Mówimy o urządzeniach transportu, napędzanych energią elektryczną.
To jest pojazd” – powiedział minister pytany, jak należałoby traktować
elektryczną hulajnogę.

Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą hulajnóg
elektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi, którzy
powinni korzystać z chodników.

Niedawno rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś mówił PAP, że
ministerstwo chce uregulować zasady korzystania z dróg publicznych
przez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami. Zapowiadał
wówczas, że gotowy projekt nowelizacji ma pojawić się w II kwartale br.

„Ze wglądu na rosnącą popularność oraz dostępność urządzeń
transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ich udział w ruchu
drogowym, a także ze względu na to, że korzystanie z tych urządzeń budzi
wątpliwości w zakresie zgodności z prawem, regulacje dotyczące
wskazanych wyżej urządzeń będą przedmiotem odrębnej nowelizacji ustawy
Prawo o ruchu drogowym” – tłumaczył rzecznik. Wskazywał, że ministerstwo
dostrzega potrzebę uregulowania zasad korzystania z dróg publicznych
przez osoby poruszające się przy użyciu urządzeń transportu osobistego
oraz wymagań dla tych urządzeń.

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz
sugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodników na
ścieżki rowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku i określenie
minimalnego wieku użytkownika. „Co do hulajnóg, to już kilka miesięcy
temu odbyliśmy rozmowę z ministrem Adamczykiem, by jeszcze przed sezonem
wiosennym spróbować zająć się tym problemem” – mówiła.

Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisów
zezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawała w
połowie maja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brak wytycznych
skłonił rząd do otwarcia największego przeglądu obowiązujących norm
prawnych, z których część sięga 1835 r.

Regulacje ws. poruszania się elektrycznych hulajnóg po drogach i
ścieżkach rowerowych wprowadzono w Niemczech. W połowie maja wyższa izba
parlamentu Bundesrat przyjęła przepisy pozwalające osobom powyżej 14.
roku życia poruszać się elektrycznymi hulajnogami o maksymalnej
prędkości 20 km/h po ulicach i ścieżkach rowerowych.

]]
Source: Gazeta prawna

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes